macare-laser-automotive

Industria auto se transformă – Cum influențează noile trenduri aplicațiile de trasabilitate și ce soluții au producătorii Lasă un comentariu

Industria automotive folosește o multitudine de materiale și componente pentru producția unei mașini. Începând de la Karl Benz  și Henry Ford, continuând cu William Morrison și Norman Bel Geddes care au inovat industria auto prin realizarea primei mașini electrice, respectiv primul vehicul autonom, și până în prezent, principalii producători auto luptă pentru supremație în piață cu ajutorul noilor tehnologii, procese, materii prime și inovații de ultimă generație.

O dată cu accelerarea producției de mașini, trecerea treptată la motoare electrice și la modelul autonom, intervin și reglementările în vigoare care setează noi standarde pentru a asigura atât producătorii și clienții în cazul retragerii unui model de pe piață dar și pentru a promova transparența și responsabilitatea de-a lungul întregului lanț logistic.

Conform previziunilor, creșterea pieței de mașini electrice va ajunge până în 2050 la jumătate din numărul de vehicule existente în acest moment pe piață. Schimbarea preferințelor clienților și trecerea către customizări, diversificarea tipurilor de mașini electrice fie ele cu motor hibrid, plug-in hibrid, pe baterie electrică, celule de combustibil sau cu motor electric, dar și distribuția acestor vehicule la nivel global complică trasabilitatea componentelor.

În timp ce modelele bazate pe motoare cu ardere internă conțin în medie 30,000 de piese, un model de mașină cu motor electric ajunge la doar 11,000 de piese, acelea incluzând însă tehnologii mult mai avansate.

Popularitatea de care se bucură mașinile electrice și scăderea prețului acestora în urma accelerării vânzărilor și a facilităților oferite la nivel internațional vin la pachet și cu anumite restricții în ceea ce privește folosirea responsabilă a unor materii prime precum nichelul de exemplu.

Cum noile modele de mașini tind să folosească materiale mai ușoare dar și mai rezistente, folosirea unor soluții pentru trasabilitate care să includă soluții de marcare laser bazate pe amplificarea luminii laser pentru a putea marca suprafețele mai dure pe de o parte, și soluții pentru marcarea materialelor mai ușoare, va impune noi standarde în industrie.

La toate acestea se adaugă schimbările uriașe la nivelul preferințelor clienților în zona de mobilitate.

Să nu uităm că piața auto din Romania se află în acest an într-o transformare totală o dată cu intrarea unuia dintre cei mai mari producători de mașini, Renault, pe piața vehiculelor electrice.

O data cu globalizarea noului model cu motor electric Dacia, cu șanse foarte mari de diversificare a brandului în viitor,  trasabilitatea componentelor Dacia va ajunge la noi dimensiuni și va influența întreg lanțul logistic, de la furnizorii de materii prime și componente de tot felul până la after market.

Dar Grupul Renault Dacia este doar un exemplu, producătorii români de componente pentru industria auto și furnizorii de materii prime au parteneriate multiple în industria auto. Cu siguranță vom vedea soluții pentru integrări complete și complexe ale soluțiilor de marcare laser de-alungul întregului lanț logistic.

Cum se vor descurca producatorii din România în acest sens, vom vedea în urmatoarea perioadă de timp.

De retinut, marcarea laser se va orienta catre suprafete realizate atat din material dur dar si din materiale usoare. Cel putin acestea sunt previziunile consultantilor din industrie. In timp ce noi vorbim aici despre trenduri aceste lucruri se intampla deja in tarile mai avansate tehnologic.

Tu cat de pregatit esti pentru aceste schimbari?

Cat de vizibil este acest proces in Romania si care sunt asteptarile pentru urmatorii ani?

In calitate de integrator iti recomandam sa discuti cu cei mai buni din industria ta, cu producatorii de tehnologie dar si cu producatorii auto. Nu in ultimul rand sa ai alaturi un integrator de tehnologii laser si furnizor de solutii pentru trasabilitate cu experienta in domeniu.

De asemenea, este important sa te informezi din timp si sa faci treptat trecerea catre tehnologia de marcare laser care sa iti asigure suprematia in industrie.

In Smart ID lucram cu Datalogic, un producator de tehnologii de ultima generatie care a investit agresiv in ultimii ani in marcare laser si  Fiber lasers anticipand evolutia industriei.

Nici un alt producator de pe piata nu este integrat atat de bine pe verticale ale tehnologiei Fiber Lasers asa cum a facut-o pana in prezent Datalogic (Pulsed and MOPA), Solid State technology (IR, GREEN solid state si CO2), toate sustinute de o platforma software si controler hardware de ultima generatie.

Cum alegi o solutie de trasabilitate prin marcare laser?

In industria auto, marcarea laser este folosita pentru a marca permanent o componenta auto pentru a indeplini anumite functii – de la branding, la identificare si urmarire, codare, personalizare, etc fie pentru a asigura siguranta, fie pentru verificarea calitatii.

In timpul procesului de marcare, un fascicul de lumină laser intens, colimat este indreptat catre suprafata ce urmeaza a fi inscriptionata. Prin scanarea acestui spot focusat pe suprafata targetata,cu ajutorul unei oglinzi aflate in miscare fasciculul de lumina creaza o imagine.

In funcție de caracteristicile sursei laserului o densitate concentrată de putere de cateva sute de kilovati este indreptata catre suprafata targetata determinand modificarea instant a acesteia.

De remarcat faptul ca marcarea laser se diferentiaza de alte tipuri de marcare prin faptul ca nu implica folosirea cernelii, mastilor (masks surface), solventilor, acizilor, nu necesita instrumente care iau contact cu suprafata ce urmeaza a fi gravata si nu implica pierderea de material.

In plus, marcarea laser poate fi folosita si pentru pentru a schimba culoarea materialului sau pentru a crea un semn permanent, indestructibil cu impact minim asupra produsului/suprafetei marcate.

Laserele moderne de azi asigura cea mai buna calitate,  marcare flexibila – text, grafica, coduri de date, sunt rapide, dimensiunile de marcare pot fi dinamice, pot fi folosite pentru a marca o diversitate de materiale, nu necesita consumabile si nici nu este nevoie de post – procesare.

Atunci cand alegeti un tip de marcare laser este recomandat sa lasati specialistii in astfel de tehnologii sa va recomande solutia corecta.

In Smart ID colegii nostri s-au confruntat de-alungul timpului cu situatii de marcatoare laser care nu se potriveau mediului in care erau folosite sau calitatea imprimarii era defectuasa.

Alegerea incorecta a unui marcator laser este o consecinta a mai multor situatii, unele dintre ele aplicabile la mai multi clienti – fie tu in calitate de client nu asculti ceea ce iti recomanda consultantul si iei decizia in functie de factori interni (buget etc) fie consultantul cu care lucrezi nu a explorat in profunzime mediul de lucru si cerintele proiectului tau.

Indiferent de situatia in care te afli, fie ai deja o solutie achizitionata si nu ti se potriveste fie esti la inceput de drum si ai nevoie de un consultant in solutii de marcare laser trebuie sa iti pregatesti brieful plecand de la urmatoarele informatii

  • Tipul de material – marcarea laser este de obicei folosita pentru inscriptionare pe metal sau plastic, in timp ce alte tipuri de marcare ar putea ridica probleme de aderenta sau pur si simplu de nepotrivire cu suprafata marcata
  • Functia piesei –  de exemplu marcarea laser este recomandata pentru produse cu dimensiuni reduse sau delicate din punct de vedere mecanic, sau atunci cand produsul este folosit in aplicatii critice de siguranta, etc
  • Geometria unei piese – prin folosirea tehnologiei de marcare laser ai flexibilitatea de a ajusta tiparirea astfel incat sa poti marca diverse tipuri de suprafete, pe mai multe nivele sau in mai multe pozitii.
  • Durabilitatea sau finisarea suprafetei – anumite suprafete din metal pot face citirea unui cod de bare sau a unui cod Data – Matrix extrem de dificila ceea ce face ca tehnologia laser sa fie mult mai potrivita pentru o citire mai buna a codului
  • Dimensiunile marcarii – marcarea laser permite ajustari instant, de la o piesa la alta, ale dimensiunilor de inscriptionare.
  • Tipul de marcare – text, grafica, cod
  • Tipuri de integrari – Marcarea laser se poate integra cu serializarea codurilor de bare, șiruri de text personalizate, conexiunea la bazele de date si programare remote iar atunci cand spatiul este o problema, un cap de marcare cu dimensiuni mici si pozitie flexibila este perfect
  • Calitatea marcarii si profilul mediului

 Tipuri de tehnologii

 Aplicatii Laser Marker pentru Industria auto

1) Inspectie – verificarea calitatii in timpul procesului de fabricatie

2) Trasabilitatea pieselor si DPM

3) Marcarea laser a componentelor in timpul procesului de asamblare sau imprimarea logo-ului sau imaginilor producatorului pe diverse piese

 

Ai nevoie de un produs sau de o soluție?

In functie de toti acesti factori un specialist in marcare laser poate furniza atat technologia necesara, cat si solutiile de care aveti nevoie pentru o marcare laser corespunzatoare. De cele mai multe ori in laser marking discutam despre un sistem de marcare laser care poate include mai multe compontente.

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cosul tau
0